12 лютого Ансамбль 3

 

12 лютого 

Ансамбль 3 р. навчання 

Тема уроку: Співоче звукоутворення, регістри, діапазон, тембр, лад, розмір, ритм.

Вивчення пісні "Ми всі пірати"



Звукоутворення 

Звукоутворення – це процес виникнення звуку, який пов'язаний з чотирма його характеристиками: висота, сила, тривалість та тембр. В момент звукоутворення повітря проривається крізь голосову щілину, голосові зв’язки починають вібрувати і потік повітря підлягає цьому коливанню.

Момент утворення звуку після взяття дихання називається атакою звуку. Існують три типи атаки: м’яка, тверда, придихательна. М’яка атака – це спокійне змикання зв'язок, ледь помітний, легкий початок звуку. Характеризується одночасним змиканням голосових зв'язок із посиланням дихання. Тверда атака – це активне, раптове утворення звуку при щільному змиканні голосових зв'язок. Характеризується змиканням голосових зв’язок до початку співу.

В залежності від положення ротової порожнини існує два типи звуку – відкритий та прикритий. Відкритий звук звучить плоско, різко, з втратою тембральної окраски. Прикритий звук м’який, округлений, форма рота – вертикально-овальна. Привчаючи дітей співати прикритим звуком, педагог організовує їх резонатори. Види резонаторів: верхній (головний – до нього входять порожнини носа, рота, глотка та лобні долі) та нижній (грудний – трахея, бронхи).

Регістри

Регістр залежить від частоти коливання [vibration] голосових складок. Цим же визначається його висота [height]. високий регістр [upper register] виникає при високочастотних коливань [high-frequency vibrations], середній [middle register] і низький [lower register] - при відповідних.

Вперше теорію регістрів висунула стара італійська школа співу [old Italian school of singing] в кінці шістнадцятого - початку сімнадцятого століть, де виділяли всього два регістри: грудний і головний [head and chest registers / voices]. Однак через сторіччя з'являлися інші теорії, зі своєю кількістю регістрів; в дев'ятнадцятому столітті нова теорія трьох регістрів [three-register theory] стала змагатися зі старою, двухрегістровой [two-register theory]. Мануель Гарсіа-син, іспанська бас [bass] і вокальний педагог [vocal pedagogist / voice teacher]. у своїй науковій роботі від 1841 року дала визначення регістра, в якому намагався поєднати дві протиборчі теорії. Він вплинув на всі наступні роботи і навчання.

Гарсіа виділяв три типи співочих регістрів: грудної [chest]. середній [medium] і головний [head]. Деякі сучасні вчителі співу, також виділяють три регістра, по-різному називають їх для чоловіків і жінок: для перших це грудної, головний і фальцет [falsetto]; для других - грудний, середній [middle] і головний. Але не всі згодні з таким розподілом; більшість слід теорії, за якою їх чотири:

- штробасс [vocal fry]. найнижчий, при якому голосові складки практично не вібрують (не нижче 20 Гц); його верхня межа збігається з нижньою межею грудного голосу;

- модальний [modal] (мовної) регістр, наступний за штробасом, як очевидно з назви, характерний для розмовної мови; звуки багаті обертонами [obertones] (гармоніками [harmonics]). але як і раніше низькі по частоті;

Тембральне звучання голосу та його фізичні особливості

Тембр голосу – це індивідуальне, не схоже ні на кого звучання голосу кожної людини окремо, яке визначається основним тоном та додатковими звуками – обертонами. Чим більше обертонів, тим яскравіше буде голос. Найбільш приємним тембром вважається голос, якому властива правильна модуляція як по високому, так і по низькому тонам. Для визначення особистого тембру необхідно знати, які бувають тембри голосу взагалі.

   МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВОПОРАДИ         27 ЛИПНЯ 2021        722      

Тембральне звучання голосу та його фізичні особливості

Тембр голосу – це індивідуальне, не схоже ні на кого звучання голосу кожної людини окремо, яке визначається основним тоном та додатковими звуками – обертонами. Чим більше обертонів, тим яскравіше буде голос. Найбільш приємним тембром вважається голос, якому властива правильна модуляція як по високому, так і по низькому тонам. Для визначення особистого тембру необхідно знати, які бувають тембри голосу взагалі.

Види тембрів

У чоловіків та жінок вирізняють три основних тембри голосу.

Чоловічі:

Тенор –  високий чоловічий голос, який може бути ліричним або драматичним. Яскравими представниками серед виконавців – тенорів є Пласідо Домінго, Хосе Каррерас, Лучано Паваротті, Володимир Гришко, Олександр Пономарьов, Анатолій Солов’яненко.

Унікальний голос має співак Дімаш Кудайберген, який вільно може поєднувати низький, середній та високий тембр.

Баритон – голос, середній за висотою, має густу оксамитову фарбу. Володарі такого тембру зазвичай виконують партії самих мужніх та сміливих представників сильної статі. Це такі виконавці, як Лео Нуччі, Дмитро Хворостовський, Фемій Мустафаєв, Василь Сліпак.

Бас та бас-профундо – низький та феноменально низький за звучанням та найбільш рідкісний голос. Навіть в оперному мистецтві можна налічити небагато професіоналів з таким тембром. Володарі такого доволі рідкісного тембру – Самюель Ремі, Максим Михайлов, Олексій Кривченя, Марк Рейзен, Олександр Цимбалюк та інші.

Жіночі:

Сопрано – дуже високий голос, який є найбільш поширений. Існує колоратурне сопрано, драматичне та ліричне. Яскравими володарками цього тембру є Марія Каллас, Монсеррат Кабальє, Вікторія Лук’янець, Людмила Маковецька та інші.

Мецо-сопрано – голос середньої висоти. Зазвичай жінкам з таким голосом в опері дають ролі вольових героїнь. Такі співачки, як Чечілія Бартолі, Аніта Рачвелішвілі, Олена Образцова, Лариса Руденко, Єфросинія Зарницька – талановиті виконавиці та власниці саме такого тембру.

Контральто – найнижчий та рідкісний голос. Не кожний театр може похвалитися співачками з таким голосом. Анна Ларсон, Поліна Віардо, Соня Пріна, Наталі Штуцман – талановиті співачки, які обдаровані саме тембром контральто.

Що впливає на тембр голосу? Чи є можливість його змінити?

Є декілька важливих аспектів, завдяки яким ми чуємо та відрізняємо тембри голосів. В першу чергу на становлення тембру впливає наш голосовий апарат, який складається з багатьох органів – зв’язки, ротова порожнина, горло, гортань з голосовими складками, трахея, бронхи. Усі ці частини нашого тіла беруть участь в утворенні резонансної системи, завдяки якій ми чуємо наш голос.

Ви коли-небудь чули свій голос зі сторони? Напевно ви не впізнали себе на запису! Авжеж, адже ми чуємо себе ніби з середини, а всі інші люди чують зовні. Це пов’язано зі специфікою роботи нашого резонансного апарату та сприйняття звукових хвиль нашим слухом.

У кожної людини свій індивідуальний організм, всі люди різні та їх голосові апарати теж різні. У чоловіків, наприклад, зв’язки довші, ніж у жінок, тому, згідно з законами фізики, вони можуть видавати звуки на нижчих частотах, тому що їх зв’язки здатні коливатися на нижчих хвилях.

Таким чином і сукупність частот, які утворюються в нашому голосовому і резонансному апаратах різна, звідси і різноманітність тембрів. Багато людей хотіли б, щоб їх голос звучав по іншому. В особливості це стосується співаків, акторів, телеведучих та усіх, кому доводиться подовгу спілкуватися.

Тембр голосу у багатьох залежить від особливостей організму людини. Велике значення мають об’єм, форма трахеї та ротового резонатора, а також щільність змикання голосових зв’язок. Тому радикально змінити звучання голосу не є можливим. Однак можна надати тембру необхідну фарбу, додавши низьких або високих обертонів і домігшись їх ідеального балансу. Для цього існують різні вправи, наприклад, вимова м’якого фрикативного звуку «г». Великий вплив на тембр має форма губ та положення язика. Можна експериментувати, наприклад, змінювати положення щелепи та розмовляти з зафіксованою нижньою губою.

Фізичний та штучний вплив на зміну тембру голосу

Вважається, що тембр голосу дається людині від природи, але все-таки є низка спеціальних вправ  та правил, які допоможуть його поліпшити.

1. В першу чергу потрібно зазначити паління. Чим більше стаж такої звички, тим нижче буде тембр голосу.

2. Неправильне харчування, хронічне недосипання. Треба розуміти, що будь-який настрій, хороший або поганий, також впливає на тембр голосу.

3. Також тембр змінюється, якщо ви застуджені. Це відбувається через те, що органи дихання можуть бути запалені, може з’явитися нежить, а це сильно змінює будову голосового апарату, але, як ви розумієте, тимчасово. Потрібно берегти себе від холоду, намагатися не пити крижаних напоїв та відмовитись від морозива.

4. Період дорослішання. У перехідному віці тембр голосу стає більш грубим. Безумовно змінити цей процес неможливо.

5. На тембр та красоту голосу також мають вплив постава, ступінь втоми, швидкість мови (чим вона стриманіша, тим голос нижче та багатіше). Постава сильно впливає на голос. Добра постава – добре дихання. А добре дихання – добрий голос.

Можна порекомендувати регулярно плавати – для зміцнення м’язів, які підтримують гарну поставу. В комплексі з голосовими вправами це дає хороші результати. Від тривалості сну також багато залежить. Солісти Маріїнського театру розповідають, якщо лягти спати до півночі, а прокинутися до 10 ранку, то голос у цей день звучить значно краще.

Багатий голос – це наслідок внутрішнього спокою та розслабленості людини. Якщо людина внутрішньо спокійна та розслаблена, у неї голос буде звучати соковитіше та багатіше. Навчіться увійти в такий стан, а при цьому залишатися бадьорим та пильним. Тоді голос зазвучить максимально добре, а швидкість мови буде природною.

Лад, Ритм, Розмір

Лад. Лад – це взаємозв’язок звуків, різних по висоті. Лад визначає характер мелодії, характер гармонії, поєднання звуків у поліфонії. Для визначення ладу важливе поняття звукоряду. Звукоряд – це звуки одного ладу, які представляють собою гаму. У звукоряді сім ступенів (звуків), які розрізняються по висоті. Їх прийнято позначати римськими цифрами.

Ритм-організована метром послідовність тривалостей звуків


Музи́чний ро́змір — дріб, що позначує ритмічну впорядкованість та величину такту в музиці

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

2 березня Романчук Олександр

16 березня Куцак Єва

1 червня Ансамбль 1-3